Brasilcine: Rosa Morena

I helgen var det dags för filmfestival på Kulturhuset igen. Denna gång var det brasilianskt på menyn, under namnet Brasilcine. Precis som vid många andra av dessa små filmfestivaler visades filmer på både Klarabiografen i Kulturhuset och på biografen Zita. Och precis som med andra små filmfestivaler är det lätt hänt att man missar festivalen, som inte gör speciellt mycket reklam för sig*. Dessa fantastiska cineastiska projekt, drivna av eldsjälar, lever i skuggan av jättar som Stockholms Filmfestival. Det är synd, eftersom det finns många guldkorn i programmen som man förmodligen aldrig skulle hittat på egen hand.

I söndags var jag och såg vad som visade sig vara just ett sådant guldkorn. ”Rosa Morena” är ett dansk-brasilianskt drama som utspelar sig i  São Paolo. Filmen handlar om Thomas, en dansk homosexuell man som reser till Brasilien för att försöka skaffa barn. Han har försökt adoptera i Danmark, men inte lyckats, och letar nu efter alternativa sätt att uppfylla drömmen om att bli pappa. Det visar sig dock vara svårare än han trott: även i Brasilien kommer lagen i vägen. Men det ska inte hindra honom…
I takt med att Thomas barnlängtan växer minskar också hans moraliska betänkligheter. När han får kontakt med en gravid ung kvinna som kan tänka sig att ”ge bort” sitt barn – mot viss ersättning – tar han chansen. Från början verkar det enkelt: en affärsuppgörelse där alla är vinnare. Men så lätt blir det förstås inte.

Som tittare är det svårt att se på: man ser hur Thomas ger sig ut på djupt vatten, hur han förlorar både kontroll och verklighetsuppfattning. Situationen blir allt mer komplicerad, och det eskalerar snabbt. I sin desperation blir Thomas naiv och blind.
Jag känner att det här kan aldrig sluta väl. Flera gånger blir det så jobbigt att jag vill lämna salongen. Det bokstavligen rycker i benen på mig. Men jag sitter kvar, som fastlåst i stolen (om än med huvudet bortvänt ibland).

Efteråt frågar jag mig själv varför. Varför härdade jag ut? Varför satt jag kvar fast det kändes så tungt?
Svaret är enkelt: Jag ville veta hur det skulle gå.

Det handlar inte om nyfikenhet. I en sämre film hade det lätt kunnat bli för mycket av alla problem, och då räcker inte nyfikenhet till. Men i ”Rosa Morena” lyckas man med något mycket viktigt: man gör karaktärerna mänskliga. Det går att känna sympati för dem. Under hela berättelsen känner jag med Thomas. Jag förlåter honom till och med, trots alla hans misstag. Och även om jag själv inte kan identifiera mig med Thomas barnlängtan kan jag förstå honom. Häri ligger filmens styrka. Ingenting förenklas. Den gör inte Thomas till skurk, och inte till hjälten som räddar ett barn ur slummen. Den gör honom till människa.
De andra karaktärerna i filmen är inte lika framträdande, men minst lika mänskliga. Ner till minsta biroll.

”Rosa Morena” är en mycket bra film. Den behandlar ett svårt ämne utan att förenkla det. Man väjer inte för något; man visar São Paolos kåkstäder, droger, alkoholism och fattigdom. Människor som gett upp. Men också människor som vågar hoppas, längta och drömma.

Jag vet inte om filmen går att få tag på i Sverige, men om jag fick skulle SVT visa den å det snaraste. (Det skulle passa utmärkt som en uppföljning på dokumentärserien ”Barn till varje pris”, som sänds i svt under hösten och som handlar just om ofrivillig barnlöshet.)

Här är en trailer:

* Mitt bästa tips för att öka chansen att hitta filmfestivalerna, är att göra ett bokmärke för Kulturhusets hemsida, så att du kommer ihåg att gå in och kolla vad som är på gång. (Det finns en särskild flik för film.) Och så läsa Besökarna förstås, men vi skriver ju oftast först i efterhand.

Kommentera

