Fredagsmys i Kulturhuset

I fredags kväll hölls Rap It Up! i Kulturhusets Lava, en samnordisk satsning som arrangeras av Föreningarna Nordens Förbund med stöd av Nordiska Kulturfonden, Nordplus och diverse sponsorer. Rappare från fem nordiska länder tävlar om ett första pris på 1000 Euro och chansen att få sin musik inspelad i en professionell musikstudio och spridd via Itunes och Spotify.

Kvällen smygstartade genom en workshop i dj:ande (”Inspirera mera”) som var något försenad och tyvärr var intresset inte lika stort som jag hade hoppats på, då endast två personer var med. 

Första punkten under själva Rap It Up! var en paneldebatt om ungdomskultur, integration och hiphop i Norden med Ametist Azordegan, Behrang Miri, Amir Ghomi (från Danmark), Redrama (från Finland) och Þorsteinn Lár Ragnarsson från isländska rapgruppen XXX Rotweiler. Folk började dyka upp. En del stod och minglade men de flesta väntade på att paneldebatten skulle inledas. Bristen på stolar gjorde sig påmind gång på gång, då jag fick frågan om det fanns fler stolar som man kunde sitta på.

Efter cirka 10-15 minuter förlorade panelen sitt grepp om publiken som började skruva på sig av rastlöshet. Killen bredvid mig tog fram sin laptop och satte sig på golvet för att gå igenom sin facebook-sida. Jag tog tillfället i akt och frågade en annan person som stod bredvid mig om han tyckte att paneldebatten var intressant: ”Jaaa, sådär asså” blev hans svar. När debatten var över fick publiken frågan om någon ens hade lyssnat på debatten och två personer skrek ”JAAAA”! Beatbox-fenomenet Felix Zenger äntrade scenen och underhöll besökarna i väntan på att raptävlingen skulle börja.

När tävlingen så småningom började hade deltagarna sex minuter var på sig att vinna över juryn och besökarna i Lava och nu började folk komma tillbaka. Musik spelades medan de tävlande väntade på sin tur att få äntra scenen. När tävlingen var över samlades juryn och gick iväg för att fatta ett beslut om vem som vunnit tävlingen och Felix tog ännu en gång över scenen och beatboxade. Jag tvingade tillbaka min undermedvetna drift att dra ut sladden till mikrofonen då beatboxandet blev lite väl tjatigt. När Felix var klar var juryn tillbaka och Adam Tensta ställde sig på scen för att dela ut priset till vinnaren.

Med förklaringen: ”Med rätt ord, attityd och alla ingredienser går första pris till… Adam Kanyama”! Stort jubelrop när Adam Kanyama gick upp på scen och tog emot sitt pris av Adam Tensta.

                                             Från en Adam till en annan.

Efter Rap It Up drog jag till klubben Humans Only som ligger i Studion bredvid Lava, där ett konstvernissage pågick. Konstnären Maryam Aljaderi hade fem av sina tavlor upphängda för alla att beskåda under minglandet. Hon beskriver sin konst som ”as a combination of surrealism and an abstract form with a psychologhical symbol”. Jag tittade på utställningen, minglade och bestämde mig sedan för att röra mig mot tåget för att ta mig hemåt.

One thought on “Fredagsmys i Kulturhuset

  1. Ping: Eric Sjöström om det som hände på Studion den 28 oktober | B E S Ö K A R N A

Kommentera

