Kreativiteten flödar på Lava

Symaskiners knattrande blandas med lågmäld musik och prat. Runt omkring i rummet ligger tyllbitar, färgpennor och diverse påbörjade syprojekt. På väggen hänger pärlplattor, ramar med halvfärdiga motiv och hemgjorda smycken.
Vi befinner oss på Lava, Kulturhusets ungdomsverksamhet. Lokalen, med stora fönster ut mot Sergels torg, är denna eftermiddag ganska tom, med endast en handfull besökare. Det kreativa kaoset till trots råder ett skönt lugn.

Lava är ett slags urban ungdomsgård med kreativt fokus. Populärast, och mest känd, är pysselverkstaden, men här finns mer än så: t.ex. handledning och hjälp för den som vill starta projekt och organisera kulturella aktiviteter.  Dessutom arrangerar Lava själva kurser, utställningar och workshops – allt för och med ungdomar mellan 13 och 25.
Trots att Lava är något av en institution bland ungdomar i Stockholm (och utanför stans gränser – jag känner folk från Luleå som gick hit för att trycka knappar när de var på Stockholmsbesök i tonåren) har jag själv aldrig hängt här. Det är först nu, under mitt sista skälvande år som ”25-minusare” som jag har tagit chansen.

Jag sitter i ett hörn av lokalen med ett gäng andra ungdomar. Vi uppvisar nog inga särskilt utmärkande kännetecken på vad som förenar oss eller varför vi är där. Vi ser inte ut som gothare eller j-poppare, vi verkar inte prata något särskilt språk. Men för den som letar finns ändå några tecken. Känslan av förväntan kanske inte är så påtaglig för en betraktare, men skrivmaterial är desto lättare att få syn på, och det har vi alla. Några av oss sitter med anteckningsblock och pennor, andra har datorer framför sig. Vi lutar oss över dem, vi ligger i startgroparna. Vi är här för att skriva.

Under rubriken ”Hamra tangenterna tills fingrarna blöder” samlas vi här på tisdagar, under en månad, för att skriva tillsammans. Lava kallar det inspirationsverkstad. Jag kallar detjakt. För jag är på jakt. På jakt efter ord, och efter tid att söka dem.
Det är också en flykt. Flykt från vardagen, flykt från alla ord som är sprungna ur nödvändighet, snarare än kreativitet.
Lava är mitt skyddsrum och mitt jakttorn.

Vad är Lava för dig?

One thought on “Kreativiteten flödar på Lava

  1. Ping: Helg tips för ungdomar: Lava | B E S Ö K A R N A

Kommentera

