PREMIÄR av Popsystemet

Det är fredag kväll och det är premiär för Popsystemet, en av klubbarna som gästar Studion tre gånger i höst (30/9, 28/10, 2/12).

Jag och min vän möts upp i stockholmsnatten. Vi svänger in på en bakgata för att dela på en burköl innan vi närmar oss ingången. Lite lagom tjusigt kanske, men ibland blir det så. Ibland har man helt enkelt inte råd att betala 49 kronor för ett plastglas. Och ibland är det ändå rätt fint att höra om barnen på lärarpraktiken efter varannan klunk i skenet av en trasig lyktstolpe.

Kulturhuset har storsatsat på Studion och lokalen har potential. Den är centralt belägen med vackra fönster, scen och ett stort dansgolv att svänga sina lurviga på. Ändå känns det som om vi ramlat in på en klassfest. Hoppsan. Det är halvfullt, folk sitter i små klasar och vakterna försöker obemärkt smyga omkring längst väggarna. De lyckas inte riktigt.

– Det är lite segt i början, men det kommer ju mer och mer folk nu. Det drar nog igång snart, säger John Olsson förhoppningsfullt. Han är en av arrangörerna och driver den framgångsrika klubben Popaholic på Bonden Bar.

Göteborgsbandet The Cat Killers kliver upp på scenen. De är snarare mer punkiga än poppiga och lyckas inte riktigt få med sig publiken. Sångerskan försöker med allt. Inte ens en megafon eller lite sexigt poserande fungerar.

Bestämmer mig istället för att prova pingisbordet. Det är jag och fem andra killar i tjugoårsåldern. De är fulla, av Heineken men mest av sig själva. Det där är besynnerligt. Trots att de knappt kan ta sig runt det fyrkantiga bordet har de stenkoll på reglerna. Det här är seriösa grejor. Jävlar i min låda det märks, ingen liten kvällsunderhållning om man nu skulle få för sig att tro det. Vinna eller försvinna. Jag blir förbannad och går därifrån.

Plötsligt fylls dansgolvet. Vi dansar till Håkan, The Rolling Stones och Broder Daniel. När Fredrik Strage kliver upp i dj-båset blir det ännu mer fart och dessutom inte lika självklara låtval. – Den här gamla skämslåten, viskar min vän och vi bildar en liten ring och jag byter skor.

Bilden är tagen på en av toaletterna. Jag har faktiskt aldrig varit på en renare klubbtoalett i Stockholm. Här finns också tre krokar monterade i lagom barnvänlig höjd. Man kan hänga den största väskan högst upp och den minsta längst ner. Se exempel ovan. Eller göra tvärtom om man vill vara lite krejsy.

Jag tror att Popsystemet skulle må bra av lite mer marknadsföring och lite mindre klassfestkänsla. Vi lämnar Studion strax efter två och tanken slår oss: en till burköl hade kanske inte varit så dumt.

One thought on “PREMIÄR av Popsystemet

  1. Ping: Eric Sjöström om det som hände på Studion den 28 oktober | B E S Ö K A R N A

Kommentera

