Klubb Bermuda på Studion, 29/10

I takt med att den relativt nya och hippa musikgenren dubstep blivit större och större har Studion premiär för Visit Atlantis nya klubb, Bermuda. Det sägs att det kommer att spelas det bästa elektronisk klubbmusik har att erbjuda, bland annat techno, drum & bass, dubstep och fidget. Intressant.

Ett kort filmklipp som ger ett rätt bra intryck av kvällen i sin helhet. 

Om man gillar att gå ut på klubb och har gjort det regelbundet det senaste året är det nästintill omöjligt att inte ha märkt dubstepens otroligt snabba framväxt. Med en snabb sökning på Youtube kan jag lova dig att du kan hitta en dubstep-remix på absolut vilken låt som helst. Eller ja, kanske inte Cornelis Vreeswijk då. Skämt åsido har dubstep, som förr var en okänd genre som spelades i Bristols mörkaste källarvalv, blivit en otroligt populär stil som många dj:s och producenter använder sig av för att locka en ung och trendig publik. Det bästa med Bermudas klubbpremiär är hur glatt överraskad jag blir när det grymma dubstep-setet sätts igång. Herre min gud, äntligen bra dubstep och inte någon kass remix av Britney Spears senaste, kryddad med några ”bwo-bwo” ljud och en halverad BPM (Beats Per Minute, alltså låtens tempo). Jag dansar frenetiskt tillsammans med mina två vänner och njuter av den goda stämningen bland alla andra dubstepälskare.

Även fast det inte kryllar av människor är atmosfären i lokalen betydligt mer avslappnad än sist, på Studions invigningsfest. Jag identifierar snabbt människorna som man alltid ser på liknande klubbar: det avslappnade hip-hopargänget, de välklädda hipstersen, de vana klubbkidsen och det partysugna tjejgänget. Bermuda har lyckats locka hit rätt målgrupp: de kommer för att dansa och ha kul. Lokalen, som jag personligen tycker är alldeles för stor för en klubb, gör att det tyvärr fortfarande ser rätt glest ut. Det är många som inte vågar äventyra sig till dansgolvet då betraktarens öga finns överallt: i fåtöljerna, vid baren och på övervåningens balkong.

När jag och mitt sällskap blivit svettiga av allt dansande köper vi oss varsin dyr Heineken och sätter oss i de svarta skinnsofforna och pustar ut. Studion är på gott och ont både bar och klubb. På gott för att det faktiskt kan vara trevligt att sitta och dricka öl med riktigt bra musik i bakgrunden (som förövrigt har rätt ljudvolym för en bar), och på ont för att det blir svårt att få en fullständig klubbkänsla när det finns så mycket utrymme för mingel och barhäng.

Som jag hade hoppats på sist jag besökte Studion, har förbättring skett. Människor som gillar det som sägs ska spelas blir lockade och vet vad som väntar. Det blir också lättare för dj:s att tillfredställa besökarna. Vem skulle besöka en schlagerklubb om personen vet att den inte tycker om det?  Tydlig information och inte alltför olika musikstilar kan ge mycket för en klubb. Så enkelt är det. Tycker jag, som åker hem nöjd och glad i den mörka Stockholmsnatten.

/Emilie

2 thoughts on “Klubb Bermuda på Studion, 29/10

  1. so true. dupstep har blivit lite uttjatad, men riktigt tung dupstep säger åtminstone inte jag nej till. håller också med om att studion är för stor. de borde ha lite fler sittplatser där nere och stänga övervåningen. vi kanske ses där någon gång? 😉

  2. Ping: Eric Sjöström om det som hände på Studion den 28 oktober | B E S Ö K A R N A

Kommentera

