Mörkrum

Torsdag 29/9
Min nya favoritplats i Kulturhuset är ett mörkt hörn. Det är inte alltid mörkt, det råkade vara mörkt just idag på grund av ett, bokstavligen lokalt, strömavbrott.

Det mörka hörnet är Bibliotek Plattans Konstrum. Till taket fyllt med stora fina böcker.

Två bibliotekarier, kulturklädda i svart, diskuterar el-centralens inre väsen.
– Det var som en grej, jag vet inte, men den verkar inte vara helt.. säger mannen och sätter punkt med en axelryckning
– Vi sätter på den, jag tar fullt ansvar. Säger kvinnan morskt.

Jag gillar bibliotek. Och bibliotekarier. Det är någonting rörande med människor som i tystnad ägnar dagarna åt att upprätthålla bokstavsordning och svårförståeliga kategorier.
Det är intressant att se hur människor formas av sitt jobb, när en yrkesidentitet löper amok och liksom tar över.

En bekants bekant är bibliotekarie och envisas med att organisera om i andra människors bokhyllor. Om det är fest, efterfest, vadsomhelst, står han vid bokhyllan och organiserar. Även om det bara finns en hylla med sju böcker, så kategoriserar han och ställer i bokstavsordning. Då blir det kanske fyra kategorier. En med tre Mankelldeckare, en reseguide, en biografi och ett korsordslexikon.

Bibliotekarierna kommer tillbaka, testar ljusknappen ett par gånger och går uppgivna därifrån. Inte ens fullt ansvar fick ljuset att brinna.

En gång blev jag bjuden på fika i personalrummet till Flemingsbergs bibliotek. På ett kakfat låg kakor i preussiska rader, den första kakan i varje rad hade en gul post-it som talade om vad kakorna i raden hade för smak. De var uppradade i bokstavsordning.

I det gröna ljuset från nödutgångsskylten kan man läsa kategorierna Konst/-närer, Fotografi, Arkitekt-ur/er, Design, Mode. Mängder av böcker och dyra konstmagasin att bläddra länge i, kanske rent av inspireras av. Livsverk man någon gång hört nämnas i nåt sammanhang som referens till något annat som man inte heller vet nåt om. Och man får ta hem dem, om man vill.

Men om man inte känner för att kånka hem fyrakilosböcker kan man ju försöka hitta en sittplats i Konstrummet. För att bläddra, fundera och kanske bli inspirerad etc. etc. men konstrummet är oftast fullt med besökare som kollar Facebook på sina datorer. Eller löser sudoko i Metro. Eller bara glor.

Helst av allt vill jag nog låna hem en bibliotekarie. En såndär som organiserar mitt liv i någon sorts enheter som jag kan behärska. Ställa i bokstavsordning. Och om allt går snett kan säga,
– Jag tar fullt ansvar.

Kommentera

