Bibliotek Plattan: en betraktelse

När Kulturhuset gjordes om försvann Läsesalongen. Jag vet att många var ledsna över detta – men själv har jag sedan dess besökt Bibliotek Plattan betydligt fler gånger än jag någonsin var på Läsesalongen. Detta av flera skäl – nedan listar jag bibliotekets (i mitt tycke) främsta fördelar.

Tillgänglighet
En lånebok som måste lämnas tillbaka senast idag, en massa ärenden att stå i och inte tid att gå till biblioteket? Jamen, just det, Plattan ligger ju på vägen!
Oavsett om det är spontant eller planerat känns Plattan betydligt lättare att ”svänga förbi” än Läsesalongen gjorde – trots att det rör sig om samma byggnad. Dessutom kan jag tänka mig att en och annan Stockholmsturist har irrat sig in i biblioteket sedan det flyttade. Det är kul – hur ofta går man på bibliotek när man är ute och reser?

Inspiration
Bibliotek Plattan har inte den traditionella biblioteksuppställningen på sina hyllor, utan böckerna är organiserade efter teman som ”Stadsliv” och ”Berättelser”. Mer än en gång har detta fått mig att plocka på mig böcker som jag aldrig skulle ha letat upp ”med flit”. Här finns inget jätteutbud, men på något sätt är det skönt: man överväldigas inte av mängden, utan får känslan av ett kvalitativt urval. På så sätt är det lite som en exklusiv butik, fast utan den där stela känslan av se-men-inte-röra som brukar drabba åtminstone mig i såna miljöer (på biblioteket har alla råd)!

Dynamik
När man säger bibliotek tänker många säkert på tystnad. När jag behöver en helt tyst läsplats, då går jag till Stadsbiblioteket, universitetsbiblioteket – eller stannar hemma. Men ibland vill jag ha lite lagom liv och rörelse omkring mig, och vara bland folk. På Bibliotek Plattan kan man sätta sig i ett hörn och läsa och samtidigt känna av storstadspulsen – utan att behöva sitta på ett kafé och tvångsfika för att uppnå samma effekt. Dessutom kan det hända att någon tar kontakt med en, helt spontant. Sist jag var här fick jag prata både franska och engelska.

Vad tycker du om Bibliotek Plattan?

Kommentera

