”jag är ingenting”


Tina Enghoff, ”Jag är ingenting”

Tina Enghoff, ”Jag är ingenting”

Tina Enghoff utgår i sin utställning från kvinnors erfarenheter av den så kallade sjuårsregeln. Lagen, som nu har ändrats något, innebar att kvinnor som kom till Danmark genom äktenskap med en dansk man kunde utvisas om de skiljde sig efter en kortare tid än sju år. Konsekvenserna av regeln har varit att en mängd kvinnor lever isolerade och fullständigt beroende av den man som förde in dem i landet, i en tillvaro av konstant psykisk och fysisk terror.

 På Kulturhusets hemsida kan man läsa det ovanstående angående Tina Enghoffs utställning Jag är ingenting som just nu går att se i Galleri 3 till och med den nionde oktober. Hennes fotoserie Seven Years skildrar kvinnor i öde landskap och på övergivna platser, där kvinnorna i bilderna är totalt strippade på individualitet, delvis genom det faktum att man som betraktare inte kan se deras ansikten, och delvis på grund av det ständiga felfokus som bilderna har. Avpersonaliseringen drar istället betraktarens uppmärksamhet bortom den enskilda individen. Temat för utställningen är inte kvinnorna i sig utan den större frågan om hur den danska staten behandlar kvinnor som kommer till landet genom äktenskap med danska män.

Filminstallationen i det inre rummet av utställningen är storslagen i sin enkelhet. Tre dukar som spänner från golv till tak är placerade i en kvadratisk form, där besökaren utgör den fjärde väggen. På detta sätt är man som tittare näst intill omgiven av filmerna som projiceras på dukarna, tre olika filmer med klipp från intervjuer som gjorts med olika kvinnor som kommit till Danmark efter att de mött en dansk man som de sedan gift sig med. Kvinnorna är, liksom i Enghoffs fotografier, fråntagna sin identitet. Som besökare uppfattar du dem fragmentariskt, kameran visar fläckvis deras ansikten men aldrig deras utseende i sin helhet. Du får heller aldrig fullständigt uppleva deras historia, endast fragment av en livshistoria som sammantaget bildar en konstruerad verklighet – en stereotyp om så vill. Den kvadratiska formen på filminstallationen tvingar dig som betraktare att byta fokus med jämna mellanrum. Där ett av filmklippen tar slut, börjar ett annat på en av de andra filmdukarna, och klippen bildar tillsammans en kedja av sammansatt berättelser. De olika kvinnorna berättar om hur de blivit misshandlade, både psykiskt och fysiskt, hur vissa av dem dagligen blivit hotade av sina makar och om hur de inte har någon annan möjlighet än att stanna kvar i äktenskapet tills de på egen hand kan söka permanent uppehållstillstånd i Danmark.

Enghoff använder en av kvinnornas eget påstående, ”jag är ingenting”, från ett av filmklippen i videoinstallationen, och vänder det emot dem i bildserien. Hon framställer kvinnorna som just ingenting, som personlighetslösa och namnlösa – som om de smälter in i landskapet omkring dem. I en av fotografierna befinner sig en kvinna i ett vallmofält och kamerans fokus ligger på en samling vallmor snett till höger om kvinnan, detta som en demonstration av kvinnans egen obetydlighet.

Vissa av kvinnorna i bildserien försöker bryta sig ur den statiska omgivningen, deras rörelsemönster och kläders färgsättning är till stunder dramatisk. De är och förblir dock offer för Enghoffs oskarpa kameralins. Formatet är riktigt stort, och ironiskt nog slående monumentalt. För mig blir detta estetiska tilltag ytterligare ett slag i ansiktet på en samling offerstämplade individer som bär varken identitet eller rättigheter. Enghoffs bilder framstår för mig som råa och kalla, trots att de vid första anblicken kan tyckas smått banala. Bortom den drömska och till stunder typiserade framställningen finns en strimma brutalitet och kyla som i varje fall tilltalar mig något enormt.

/Frida Berglund

Annonser

4 thoughts on “”jag är ingenting”

  1. Intressant. Blir identitetslösheten ytterligare en kränkning av kvinnorna? Jag föreställer mig det, eftersom vi människor bättre kan identifiera oss i en persons berättelse..

  2. Ping: Utsatthet på Kulturhuset | B E S Ö K A R N A

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s