Fringes

27/8 2011
Jag hade vägarna förbi. Det är vanligtvis så jag hamnar på Kulturhus-evenemang. I förbifarten. På väg någon annanstans eller ingenstans särskilt.

En klunga hade bildats på Sergelstorg. I mitten skymtades en kille med bar överkropp och jag insåg att jag faktiskt hade ett hum om vad som pågick.  STOFF – Stockholm Fringe Fest 2011 hade börjat.

Jag vet inte exakt vad som skedde i klungans öga, jag hörde inte om det sas något (men tydligen deklamerades Beckett?). Jag vet inte heller om knuffarna och de vassa armbågarna från åskådarna ingick i föreställningen, troligtvis inte, men tillställningen vann på så sätt en taktil och klaustrofobisk dimension.

Aldrig förr hade jag upplevt sådan entusiasm hos en kulturintresserad publik. Jag tog bilder på publiken, eftersom den var mer intressant än sensommarhuttrig gåshud någonsin kan vara, som i sin tur knuffade sig fram för att i sin tur ta bilder på de avklädda artisterna.

Godot dök inte upp den här gången heller. Kanske lika bra eftersom det ändå inte gick att se något.

Men ofta går det att se eller uppleva något. Även om man inte aktivt söker sig till Kulturhuset räcker det ibland med att bara vara i närheten av det för att drabbas av nåt som får att stanna, utan att någon vill pracka på en ett nytt mobilabonnemang eller vill ha pengar för att rädda någon utrotningshotad apa, som ändå lägger alla pengar på droger.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nakenshowen var över och omtumlade turister hade fått daterade fördomar om Sverige bekräftade när tre akrobater  började värma upp och stretcha nedanför sergeltrappan. Det såg lovande ut, åskådare samlades igen. Efter lång väntan kom en kille med musiken de skulle ha till framträdandet. Efter ytterligare väntan kom någon med en boombox som de skulle spela musiken på.

De värmde upp lite till, hängde en stund i en skinnsoffa som de hade ställt upp på torget. Till slut förklarade en av akrobaterna i en megafon,

– We are waiting for my mother! We will start as soon as she gets here!

Efter lång väntan kom hon äntligen, mamman, hon möttes av spridda applåder från torget och de uppblåsta förväntningarna fick pyspunka.

Akrobaterna var sådär.

One thought on “Fringes

Kommentera

