Kulturhuset och en fasad

Idag stod jag på plattan och betraktade Kulturhuset snett nedifrån.
Kulturhuset är ganska fult. Men det tar plats.
Jag betraktade den grå massan snett nedifrån.
Lite som jag känner att jag gör med vår kulturminister, fast tvärtom.

Jag skulle vilja fråga Lena Adelsohn Liljeroth vad hon tycker om namnet Kulturhuset. Enligt henne har ordet ‘kultur’ en negativ klang och hon föreslår istället användandet av ordet ‘underhållning’. Jag tycker vi skulle kunna döpa om Kulturhuset till Underhållningshuset.
Det tror jag skulle bli ett bra namn. Sen skulle vi börja ta betalt för att ens gå in i huset.
Vi privatiserar hela skiten, eller ännu bättre: låter regeringen flytta in där.
Lite som man kommer göra med Dansmuséet.

Egentligen kanske man inte ska gnälla på det där tråkiga, grå huset.
Där får åtminstone kulturen frodas. Mitt i centrala Stockholm. Mitt bland massorna. Underhållningen som pågår därinne är viktig för oss. Jag hoppas att Blubby inom kort kommer att inse hur viktigt kulturen är. Utan den skulle hon inte ha ett jobb.
Utan den skulle hon mest vara en oerhört underhållande kvinna med underhållande tankar om underhållande eller icke-underhållande kultur.
Mitt råd till Blubby:
Läs lite Tranströmer och drick ett glas vin. Sen kan vi börja snacka.

(…egentligen vet jag inte vad detta har med ett besök på Kulturhuset att göra, men det är tankar som slog mig när jag stod där och betraktade.)

3 thoughts on “Kulturhuset och en fasad

  1. Relaterat (från boken ”De första trettio åren”, som kom 2004, när Kulturhuset fyllde 30 år) ett minne från dåtida Kulturhuset-chefen Beate Sydhoff, som får det att kännas som att tiden stått stilla:

    ”Hoten mot Kulturhuset var många under de första åren. Ett som jag särskilt minns är när man bland flera politiker i Stockholm stad tyckte att ordet ‘kultur’ var för belastat i sammanhanget och föreslog att man skulle ändra husets namn. Ett namnförslag som kom från poeten Per Anders Fogelström var ‘Brunkebergshuset’, och det vann genast anklang.

    Vi i personalen i Kulturhuset kände i vår desperation att nu var det bara handling som gällde. Vi bad snickeriet såga ut stora bokstäver med ordet KULTURHUSET och måla dem röda. Dessa sattes sedan upp högst upp på den vinklade väggen. Namnet var räddat och bokstäverna sitter där ännu!”

  2. Fantastiskt bra skrivet. Skulle nästan vilja kalla det underhållande, lämpligt nog.
    Undrar om Blubby googlar sig själv ibland… vore fint om hon hittade hit.

Kommentera

